دینداری تقلیدی یک نوع گدایی است

من و دیندارى از تقلید هیهات / برون آ از دعابات و خیالات 
خداوندم یکى گنجینه صدر / ببخشوده است رخشنده تر از بدر 
در این گنجینه عرفانست و برهان / در این گنجینه اخبار است و قرآن 
چو تقلید است یک نوع گدایى / نزیبد با چنین لطف خدایى 
چو این گنجینه نبود سینه تو / بود آن عادت دیرینه تو 


در کلمه 296 هزار و یک کلمه فرمود: ((من در یکى از نوشته هایم درباره دیندارى خودم به عنوان ((و اءما بنعمة ربک فحدث )) گفته ام که الحمد لله دینداریم به تقلید از پدر و مادر و آباء و اجداد و طایفه و اجتماع نیست بلکه با نور عرفان و برهان دیندار شده ام )) و در نکته 692 هزار و یک نکته فرمود: ((این کمترین از دیندارى ماءلوف بدر آمده است ، و دوباره دیندار شده است)).
در فرمایشات حضرت مولى نوعا این مطلب به گوش مى رسد که پیروى من از ائمه معصومین (علیهم السلام ) از روى تقلید نیست بلکه با تحقیق کامل در کتب و ادیان و بررسى دقیق حرفى بهتر از کلمات نوریه اهل بیت عصمت و وحى نیافتم و لذا الان که همه کتابخانه هاى جهان از هم خبر دارند و کسى پیدا بشود و اگر مى تواند حرفى بهتر از کلمات ما بیاورد و دستورالعملى بهتر از شرع مقدس اسلام بیاورد و لذا اگر آورد و من ببینم که حرف آنان از گفته هاى ائمه معصومین ما بالاتر است من تابع آنان مى شوم که ندارند و امکان ندارد که در نظام هستى از کره زمین و کرات دیگر حرفى بلندتر از کلام امیرالمؤمنین (علیه السلام ) و اولاد معصومین او پیدا شود. ما که هر چه گشتیم نیافتیم .
پس دیندارى و دوستى با اهل بیت براى من از روى تقلید نیست مضاف به اینکه خداوند نعمت علوم و معارف حقه الهیه اش را در دلهاى ما نهاد و با داشتن این همه گنجینه ها معنى ندارد مثل عوام مردم به عادت قدیمى تقلید تن در دهم . و این حرف از روى خودستایى نیست که بیان حقیقت و تحدیث نعم الهى است .

منبع:جلد دوم شرح دفتر دل

/ 1 نظر / 14 بازدید
محب ولایت

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم سلام علیکم -------- *♥*♥*♥* -------- -------- *♥*♥*♥* -------- -------- *♥*♥*♥* -------- -------- *♥*♥*♥* -------- ------*♥*♥*♥*♥*♥*----- -------- *♥*♥*♥* -------- ----------- *♥* ----------- ┐─────────────────────────────────────┌ │ امام محمدباقر علیه السلام فرمودند: │ │ دانشمندی كه از علمش سود برند، از هفتاد هزار عابد بهتر است.│ │ بحارالانوار، جلد 75، صفحه ی 173 │ ┘─────────────────────────────────────└